Etiske retningslinjer

Sparebankstiftelsen Hedmark er en uavhengig stiftelse med et langsiktig mål om å bidra til en positiv utvikling i Hedmarkssamfunnet. Gavesøkere, myndigheter, samarbeidspartnere og allmenheten skal ha tillit til vår kompetanse, kvalitet og integritet.

De etiske retningslinjene angir grunnprinsippene for vår personlige atferd og forretningsskikk og utgjør rammeverket som skal sikre at vi opptrer i samsvar med relevant lovgiving, interne retningslinjer og våre grunnverdier.

Retningslinjene gjelder for ansatte i Sparebankstiftelsen Hedmark, samt for alle medlemmer av de styrende organer. Alle skal gjøres kjent med de etiske retningslinjene og utføre sine oppgaver i tråd med disse. Dersom vi er usikre på betydningen av retningslinjene eller står overfor et etisk dilemma, søker vi råd og tar det opp med nærmeste leder eller en kollega.

1. Vi kommuniserer aktivt, åpent og redelig

Sparebankstiftelsen Hedmarks omdømme hviler på at vi har høy troverdighet i alt vi foretar oss. Vår kommunikasjon skal derfor være basert på åpenhet, saklighet og sannferdighet.

Alle søknader om gaver er konfidensiell informasjon, mens alle gavetildelinger er offentlige.

2. Vi opptrer forretningsmessig

Sparebankstiftelsen Hedmark forvalter store økonomiske verdier og må drives etter forretningsmessige prinsipper. En kompetent langsiktige forvaltning er en forutsetning for et langsiktig og vesentlig eierskap i SpareBank 1 Østlandet og en betingelse for å oppfylle samfunnsrollen.

3. Vi oppfører oss ansvarlig

Sparebankstiftelsen Hedmark disponerer store midler. Omgivelsene skal ha tillit til at vi disponerer disse midlene til beste for allmennheten. Vi skal blant annet holde en høy bevissthet om dette gjennom et ansvarlig nivå på arrangementer og andre utgifter i Stiftelsens regi.

4. Vi tar ikke imot

Vi tar ikke imot gaver eller deltar på arrangement som er egnet til å påvirke vår objektivitet og uavhengighet. Vi skal heller ikke tilby dette til våre samarbeidspartnere, forretningskontakter, kunder, leverandører eller andre.
Vår hovedmodell er å dekke egne medarbeideres reise- og oppholdsutgifter. Alle personlige gaver som går ut over rene oppmerksomhetsgaver av bagatellmessig verdi, skal returneres giveren.

5. Vi unngår interessekonflikter

Ingen skal ta del i eller søke å påvirke en beslutning når det foreligger forhold som er egnet til å svekke tilliten til den enkeltes uavhengighet. Vi er særlig aktsomme når vi får en arbeidsmessig situasjon som involverer egne interesser, familie eller nære venner. Generelt gjelder at den som har egeninteresse i utfallet av en sak,  i familie med eller vennskap til noen som har egeninteresse i saken, ikke skal behandle eller avgjøre vedkommende sak.

Vi er selv ansvarlig for å håndtere alle habilitets- og interessekonflikter på en forsvarlig måte.

6. Vi er diskrete

Fortrolig behandling av informasjon er en viktig forutsetning for tillit. Alle har taushetsplikt om fortrolige forhold som en har fått kunnskap om gjennom arbeidet i Stiftelsen. Det gjelder både kunnskap om Stiftelsen, eierskap, de som søker gaver fra Stiftelsen eller andre interessenter. Taushetsplikten gjelder også etter at arbeidsforholdet eller tillitsvervet i Stiftelsen er avsluttet.

7. Oppfølging og konsekvenser

Det forutsettes at alle følger de etiske retningslinjene og bidrar til at de overholdes. Alvorlige overtredelser vil kunne få konsekvenser for ansettelsesforholdet eller tillitsvervet.