Kidsa koder i Hedmark

Ildsjelene bak organisasjonen Lær Kidsa Koding (LKK) satser stort i Hedmark. Nå skal både lærere og skolebarn få fart på teknologikunnskapen. Barna i fylket skal få et fortrinn i den digitale tidsalderen gjennom å ikke bare konsumere teknologi, men også kunne skape kreative løsninger.

Sparebankstiftelsen Hedmark bevilget i 2018 en gave på til sammen 700.000 kroner til Lær Kidsa Koding og et pilotprosjekt rettet mot skolene i Hedmark. Gaven gikk til frikjøp av en lærer i 50 prosent stilling for å jobbe målrettet mot Hedmark­grunnskolene, samt til aktiviteter og utstyr.

KREATIVE: Barn og unge i Hedmark skal få et innblikk i koding for ikke bare være konsumenter av teknologi, men også få kunnskap nok til å bli produsenter.

Prosjektet skal sørge for et aktivt lærernettverk som bidrar til å akselerere innføring av
koding i skolene. Målet er å gi fylkets barn et forsprang og en lederposisjon innen koding.
Med koding i grunnskolene får videregående skole og næringslivet tilgang på elever med
ferdigheter og erfaringer som kan bidra til innovasjon, entreprenørskap, modernisering og
utvikling av bedrifter og næringer.

Prosjektets mål er å gi fylkets barn et fortrinn på den digitale arenaen gjennom at barn skal få lære programmering i skolen.

Lær Kidsa Koding! er en frivillig bevegelse som arbeider for at barn og unge skal
lære å forstå og beherske sin egen rolle i det digitale samfunnet. Lær Kidsa Koding har over 140 registrerte kodeklubber over hele landet. Hedmark er et aktivt fylke med seks dugnadsbaserte kodeklubber som er åpne for alle i Elverum, Hamar, Koppang, Nes, Tynset og Trysil, alle drevet av frivillige. Her kan du lese mer om LKK.