Ingen vet grunnen til at Skibladner går litt på skakke. – En forklaring kan være at hun rett og slett er gammel, sier Bjørn Blichfeldt som er styreleder i AS Opplandske Dampskibsselskap.
Helt siden 1856 har Skibladner gått i trafikk mellom byene rundt Mjøsa og er i dag et av de viktigste ikonene for Innlandet. Men 20.000 besøkende hver sommer krever sitt for den over 160 år gamle damen. Det er viktig at hun blir stelt godt meg med.
— Bare vanlig vedlikehold koster flere hundre tusen i året, sier styreleder Bjørn Blichfeldt mens han går om bord i Mjøsas hvite svane en kald dag i desember. Båten ligger på sitt faste vintersted – en garasje langs Mjøsa på Gjøvik.
— I tillegg kommer jo oppussing, som for eksempel nytt dekke mellom lysluka til maskinrommet og røykesalongen. Og så har vi selve røykesalongen da, sier Blichfeldt og leter etter en lysbryter en mørk desembermorgen.
Det er litt rart å se den stolte båten ligge i tussmørket på vannet under tak, ribbet for alt utvendig utsyr og svakt hellende mot babord. Tenk alt som har skjedd på denne båten, alt hun har opplevd. To ganger har Skibladner ligget på bunnen av Mjøsa. Heldigvis er det nå snakk om vinterdvale, og ikke et endelig hvilested.
Ship Shape
Enten det er skovlekassene som skal sandblåses, arbeider på skroget, nye deler til maskinen eller nye puter i salongene – må alt av oppussing og vedlikehold planlegges nøye for at det skal være historisk korrekt. Her skal det klinkes og ikke sveises. Det er ikke bare å få finne frem planker og spiker. Når man er en fredet nasjonal stolthet, skal både resultatet og arbeider gjenspeile tidene skipet ble bygget – og forskjellige tidsepoker. Her er det ikke rom for raske løsninger. Alt er gjennomtenkt, godkjent av Riksantikvaren – og kostbart.
Skal en pute skiftes må den inneholde hestehalehår – som originalt.
Bjørn Blichfeldt står nå midtskips og prøver å få opp døra til det som heter Røykesalongen. Han forteller at den har ikke har vært pusset opp på nesten 30 år. Den gangen ble oppussingen sponset av Tiedemanns tobakksfabrikk.
— Det er faktisk lovlig å røyke her, sier Blichfeldt som akkurat har fått opp døra. Men han legger raskt til: — Vi tillater det imidlertid ikke, men det er jo en liten kuriositet.
På samme dekk som røykesalongen finner man restauranten som ligger akter, kjent for sin laks og jordbær om sommeren. På nedre dekk er det både plass til en herresalong og en damesalong. I herresalongen kunne man i glansdagene nyte en sigar og en Cognac. I damesalongen var det derimot ikke tilgang til den slags, her var det kam og bibel.
Mange bidrar
Skibladner er verdens eldste rutegående hjuldamper og Norges aller første fredede fartøy. Det er mange som bidrar til å holde skovlene, med en diameter på fem meter, i gang. Båten får støtte fra sju kommuner og tre fylkeskommuner rundt Mjøsa. Skibladner får også støtte til kulturformidling fra Kulturdepartementet og støtte fra Riksantikvaren. Selv med offentlig støtte, gode venner og passasjerer som fyller kassen om sommeren – klarer rederiet ikke å endene til å møtes for alt som skulle vært gjort på den gamle båten.
— Vi søkte Sparebankstiftelsen Hedmark om støtte til restaurering av røykesalongen fordi den egentlig står langt ned på listen over det som det kan forventes offentlig støtte til, sier Blichfeldt og setter seg ned på de røde putene før han fortsetter:
— Vi er veldig glade for gaven. Nå skal salongen fremstå som den gjorde en gang i tiden, men uten røyklukt.
Skibladner har fått 425.000 kroner i gave til oppusing av røykesalongen fra Sparebankstiftelsen Hedmark.